Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

StarVind hier uw product!

LOOPT 'T AUTOMATISCH WEL GESMEERD? WTF?! ATF?!

Automaatbak spoelen en/of verversen......

Jij rijdt een automaat en alles loopt op rolletjes. Althans, dat denk je. Want hoe zit het eigenlijk met de automatische versnellingsbak van jouw bolide? Om problemen met je automaatbak te voorkomen, heeft ook deze versnellingsbak a little bit of liquid love en onderhoud nodig. Je automaatbak spoelen en/of verversen is de oplossing.

WTF?! ATF?!

Automatic Transmission Fluid, afgekort ATF, is de olie die gebruikt wordt om een automatische versnellingsbak te smeren en te koelen. Door vuil, slijtage, vocht en het verouderen van de olie raakt de ATF-olie langzaam vervuild. Het verliest dan zijn powerkrachten om jouw automaat lekker te laten lopen. De olie wordt dikker en verliest zijn smerende eigenschappen. En dat smeren, dat is nou juist de kerneigenschap van olie.

AUTOMATISCH ONDERHOUD
Veel dealers claimen dat een automatische versnellingsbak geen onderhoud nodig heeft. Onzin! Ook een automaat heeft natuurlijk af en toe een oppeppertje nodig. Op deze uitspraak komen veel dealers en daarbij garagehouders dus ook terug. Het spoelen, of in James Bond-taal ‘flushen’ van je versnellingsbak kan veel problemen voorkomen. Veel garages hebben een spoelmachine om met de juiste olie automatische versnellingsbak problemen te voorkomen.

FLUSH BEFORE…
Goed verhaal, over dat flushen. Maar wat als je je geliefde automaat niet doorspoeld en je de ATF lekker in zijn sop laat gaarkoken? Dan kunnen de volgende problemen met je automatische versnellingsbak ontstaan. Schrijf je even mee?

-SCHOKKEN
Door vervuiling en daarbij het dikker worden van de ATF-olie functioneren de schakelventielen niet genoeg, waardoor het overschakelen vaak schokkend en bonkend gebeurd. Niet leuk.

-KICK-DOWN
Als de oliekanalen van de schakelventielen dichtslippen of vervuild raken, vindt de kick-down functie van de versnellingsbak dat wat minder fijn. Een bonkend gevoel, of in extremere gevallen het niet aanspreken van de kick-down is het gevolg. Worden wij weer down van.

-OVER ZIJN TOEREN
Door een dikke ATF-olie kan de oliedruk in de automatische versnellingsbak niet constant gehouden worden. Gevolg: schommeling van je toerental.

-KEUZESTRESS

Door het dichtslippen of vervuiling van de ATF-olie kan de ideale oliedruk in een circuit niet gehaald worden. Hierdoor kan een versnelling in sommige gevallen niet worden vastgehouden of niet eens worden ingeschakeld. Een twijfelende versnellingsbak. Niet de bedoeling.

-SLURPEN
Door niet te flushen ofwel doorspoelen van je versnellinsbak, gaat je automaat meer slurpen. Door het niet exact kunnen kiezen van een goede versnelling is niet economisch rijden vaak het gevolg. Extra brandstofgebruik, dus. Flushen = cashen, dus.

Samengevat: voorkomen is beter dan genezen. Noem ons ouderwets, maar liever flushen dan volledig crashen met je automatische versnellingsbak.

OVERTUIGD VAN FLUSHEN?
Heel goed. Dan hebben we deze blog niet voor niets geschreven. Belangrijk is nu om een aantal dingen goed te onthouden:

OLIE, OLIE, OLIE. MAAR DAN WEL DE GOEIE.
We heten niet voor niets Oliehandel.nl. Wij geloven dat alleen de juiste producten bij de juiste motoren of in dit geval versnellingsbakken een gouden combinatie zijn. Zorg dus voor een passende versnellingsbakolie voor een Royal Flush voor de automaat. Belangrijk is de voorgeschreven olie te gebruiken. We horen vaak horror-verhalen over verkeerde oliën in automatische versnellingsbakken. Zonde!

TOPKWALITEIT ADDITIEVEN HEBBEN WIJ VAN EUROL. JLM, LIQUI MOLY EN VELE ANDERE MERKEN IN ONS ASSORTIMENT!

Geen idee welke olie je nodig hebt om te flushen? Geef onze online adviseur even een tikkie, die helpt je met het vinden van de juiste olie. Geen zin in typen? Bel de olie adviseur van Oliehandel.nl of mail OLIEHANDEL.NL!

Stel een vraag
Geef je mening