Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

StarVind hier uw product!


Warning: getimagesize(/home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh//files/2/blog1331828795Eurol-E100020-5L.png): failed to open stream: No such file or directory in /home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh/app/views/oliehandel/blog/view.php on line 12

Warning: Division by zero in /home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh/app/views/oliehandel/blog/view.php on line 13

Wat betekenen de vermelde getallen op het etiket van mijn olie?

De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE), onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 15W-40, 10W-40, 5W-40 of een 5W-30 de aanduiding voor op de verpakking van het product. Wat betekent dit nu eigenlijk, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur, vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand! Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie, vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!

Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute). Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De S staat voor benzine de C voor diesel. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, deze tweede letter komt “oplopend” voor, hoe hoger de tweede letter, hoe nieuwer de olie. Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers), Hier heeft met een letter en een cijfer. De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen. De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie. Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.

Stel een vraag
Geef je mening