Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

StarVind hier uw product!

DE JUISTE BRANDSTOF VOOR JOUW OLDTIMER TIJDENS DE WINTERSTALLING!

WAT MOET JE WETEN OM JE OLDTIMER VERANTWOORD TE KUNNEN ONDERHOUDEN EN TE PREPAREREN VOOR DE WINTERSTALLING?

Laten we beginnen met een belangrijk aspect: de gevolgen van E10 benzine voor jouw oldtimer.

Per 1 oktober 2019 is bij alle pompstations in Nederland de loodvrije Euro95 (E5) benzine definitief vervangen door E10 benzine. Voor jullie, eigenaren van oldtimers, is dit helaas niet het beste nieuws.

Wat moet je doen om schade aan de motor zoveel mogelijk te voorkomen?

Het omschakelen van Euro95 naar E10 benzine is voor de Nederlandse overheid een belangrijke stap richting totale onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Het grootste verschil tussen beide brandstoffen is dat Euro95 (E5) benzine maximaal 5% bio-ethanol bevat, terwijl E10 benzine altijd uit minimaal 10% bio-ethanol moet bestaan. Dat de overheid de minimale toevoeging van bio-ethanol opschroeft, heeft alles te maken met de bestandsdelen. Bio-ethanol wordt gewonnen uit mais, suikerriet en andere gewassen. Hoewel Euro95 al niet echt ideaal was voor oldtimers, konden de meeste klassiekers dit nog wel, of net, aan. Echter kan 10% bio-ethanol toevoeging op den duur wel echt problemen gaan geven.

Bijwerkingen bio-ethanol voor oldtimers

In eerste instantie merk je na het tanken van E10 vaak niet direct problemen. Op lange termijn kan er door E10 wel onherstelbare schade ontstaan. Dit komt door de bijwerkingen van de E10 Benzine.

Het zal leiden tot ongecontroleerde verbranding (verlies klopvastheid), vervuiling van brandstof leidingen, corrosievorming en lekkage en aantasting van de kwetsbare onderdelen.

Het gevaar van bio-ethanol is dat de substantie zeer snel afbreekt en de klopvastheid van de benzine aantast. Dit maakt E10 als benzine veel agressiever en veroorzaakt daardoor sneller het ‘pingelen’ bij oldtimers. Dit effect zal met name optreden bij oldtimers die langere perioden stilstaan. E10 tast op deze manier niet alleen de motorprestaties aan, maar zou zelfs voor brand in de motor kunnen zorgen. Bijkomend nadeel is dat de brandstof ook geen smerende werking heeft.

Ook is het bekend dat bio-ethanol slecht samengaat met automaterialen zoals rubber, kurk en zink. Juist in oldtimers zijn deze materialen vaak en veel gebruikt voor bijvoorbeeld pakkingen, brandstofleidingen, kleppen en klepzetels. Bio-ethanol heeft een oplossende werking, waardoor onderdelen in de leidingen los kunnen laten met verstopte leidingen als gevolg.

WELKE MAATREGELEN KUN JE NEMEN OM BRANDSTOFPROBLEMEN TE VOORKOMEN?

Er zijn speciale additieven verkrijgbaar die je zelf aan de brandstof kunt toevoegen om de schadelijke bijwerkingen van E10 te beperken. Ook is er een speciale Oldtimerbrandstof (vervanger voor de E5 & de E10) verkrijgbaar. Hiermee ben je verzekerd van de juiste brandstof met alle voordelen voor een oldtimer!

Je hoeft geen additieven te kopen en te mengen, er is een schonere verbranding en minder schadelijke uitstoot. Daarnaast bevat het product geen bio-ethanol en is het de perfecte brandstof voor stilstand tijdens de winterperiode (voorkomt vergomming). Onze oldtimerbrandstof is mengbaar met alle benzine en minimaal 3,5 jaar houdbaar (in gesloten verpakking 5 jaar).

Een andere oplossing is om de meest kwetsbare onderdelen van je oldtimer preventief te vervangen door minder kwetsbare materialen. Je kunt bijvoorbeeld op zinkonderdelen een aluminium coating laten aanbrengen. Het is sowieso aan te raden om de filters vaker te (laten) controleren en reinigen.

Heb je een Youngtimer en twijfel je over het effect van E10 op jouw auto?

In de regel is het zo dat alle auto’s van bouwjaar 2000 of later prima met E10 kunnen om gaan.