Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

Olie verversen

Olie verversen kan men het beste uitvoeren bij een warme motor omdat al het vuil dan opgelost is en zodoende bij verversen afgetapt kan worden. Om alle olie bij het verversen snel uit het carter te laten stromen kan men de luchtslang op de olievuldop zetten. Op deze manier stroomt het laatste restje olie probleemloos uit de motor.


Het is ook belangrijk dat u bij het olie verversen de juiste olie gebruikt. Klik hier voor advies over welke olie het beste is voor uw auto.

1. Olie verversen

Olie verversen kan men het beste uitvoeren bij een warme motor omdat al het vuil dan opgelost is en zodoende bij verversen afgetapt kan worden. Om alle olie bij het verversen snel uit het carter te laten stromen kan men de luchtslang op de olievuldop zetten. Op deze manier stroomt het laatste restje olie probleemloos uit de motor.

Als men de urenstand met een watervaste stift op het filter noteert of met een priem in het filter krast kan men altijd snel terugrekenen of de olie in de trekker aan verversen toe is.
Op het eind van de verversingsperiode kan het olieverbruik toenemen. Olieverbruik duidt er vaak op dat de olie dunner aan het worden is doordat de viscositeitsindex-verbeteraars verbruikt zijn, verversen is dan de remedie.

Witte olie duidt op watercontaminatie. Bij watergekoelde motoren kan dan de koppakking lekken of de O-ringen van de cilinderbussen. Er zou natuurlijk ook water via reiniging van het motorblok met de hogedrukreiniger in het carter kunnen komen. Afpersen van het koelsysteem geeft uitsluitsel.

Trekker koelsystemen staan bloot aan extreme vervuiling. Zand, Stof, Graspollen, etc. In de praktijk wordt hier door drukke werkzaamheden en wisselend personeel te weinig aandacht aan besteed. Reinigen gebeurt pas als de temperatuurmeter in het rood staat. Veel motoren draaien hierdoor voortijdig stuk. Voorkomen is beter als genezen. Blaas radiatoren van tijd tot tijd schoon afhankelijk van de omstandigheden. Weet u dat meer als 75 % van de trekkermotoren stuk draaien door een koelprobleem!

2. Versnellingsbak- en achterbrugolie verversen

Achterbruggen bevatten veel olie. Toch is het belangrijk om tijdig de oude olie te verversen. Om kosten te besparen kan men de olie laten onderzoeken of verversen wel nodig is. De achterbrugfilter moet altijd volgens voorschrift vervangen worden.
Moderne achterbruggen bevatten ook natte remmen. Natte remmen kunnen lawaai maken (kraken) indien niet de juiste olie gebruikt is of als de anti-kraak dope op het eind van de verversingsperiode is opgebruikt. Verversen met het juiste product lost dit probleem op. Soms duurt het enige weken voordat alle geluid in de achterbrug verdwenen is.

Stroef schakelen kan soms eenvoudig worden opgelost mits er een gescheiden hydraulieksysteem in de achterbrug aanwezig is zoals b.v. bij de Fendt 300 serie. De stroperige minerale 80w/90 versnellingsbakolie kunnen we probleemloos vervangen door een synthetische versie 75w/90 welke bij koude temperaturen dunner is en bij extreem zware omstandigheden minder slijtage geeft. Synchromesch ringen die aan slijtage onderhevig zijn gaan hierdoor langer mee. Synthetische versnellingsbakolie gaat verder 3 á 4 keer zo lang mee t.o.v. minerale olie en is dus goedkoper.

Eindaandrijvingen (trompetten) bij achterbruggen hebben vaak veel te lijden, vooral als er gebruik gemaakt wordt van de remmen bij het manoeuvreren bij
zaai- en/of grondbewerkingen. Bij het aftappen van de veelal kleine hoeveelheid cardanolie komen we vaak grijs metaalslijpsel in de olie tegen. Synthetische cardanolie vermindert de slijtage met meer dan 75 % waardoor storingen aan tandwielen en lagers tot een minimum kunnen worden teruggebracht.

3. Hydrauliek

Hydraulische olie gaat in de regel lang mee mits het systeem goed berekend is. Hieronder wordt verstaan dat de bulktemperatuur bij gebruik niet te warm wordt (ideaal is maximaal 40 Graad Celsius) en de vervuiling van het systeem kan worden beperkt.

Een veel voorkomend probleem is vervuiling die via de ontluchting binnen dringt.
Regelmatig reinigen van de ontluchtingskap of filter zal bijdragen tot een langere levensduur van de olie.

Fijn filtratie (bijv. met een gemonteerd NTZ filter) van het hydraulieksysteem bevordert eveneens de levensduur van de olie en het hydraulieksysteem.
Blind slaan (witte créme kleur) van de hydraulische olie duidt op water contaminatie. Watercontaminatie in een hydraulieksysteem kan schuimvorming met cavitatie (imploderen van luchtbellen op de inwendige pomponderdelen wat ernstige slijtage veroorzaakt) en inwendige corrosie veroorzaken wat de levensduur van het systeem nadelig beïnvloed. Universele 10w/30 olie kan prima in hydraulieksystemen gebruikt worden. Vermenging met hydrauliekolie bv iso vg 46 of 68 kan schuimvorming veroorzaken. Dit komt omdat de schuimdopes van universele en hydraulische olie chemisch verschillend zijn waardoor ze elkaar tegenwerken. Bij overschakeling altijd zoveel mogelijk olie proberen af te tappen. Kleinere hoeveelheden (<20 %) mengen geeft in de praktijk nooit problemen.

De inzet van biologisch afbreekbare olie kunt u het beste, indien niet noodzakelijk, zoveel mogelijk beperken. Zowel raapzaadolie als biologisch afbreekbare esters hebben als nadeel dat ze de afdichtingringen in de ventielen na verloop van tijd aantasten. (deze worden hard) Hierdoor kunnen lekkages ontstaan. Reparatie gaat met veel kosten gepaard. Indien de inzet van biologisch afbreekbare olie verplicht is adviseren wij u om contact met ons op te nemen. Bij sommige machines kunt u biologische olie zonder problemen gebruiken. De machinebouwer heeft afdichtingen gebruikt die wel bestendig zijn voor biologische olie.

VERVERSEN

Let bij het verversen van hydrauliekolie er altijd op dat dit warm gebeurd. Vuil en vocht is dan goed opgelost en kan dan met de olie afgetapt worden. Controleer de hydrauliek tank altijd visueel op vuil en vocht dat op de bodem aanwezig kan zijn. Reinigen van de hydrauliektank kan storingen in de toekomst helpen voorkomen.

Probeer bij het verversen grondverzetmachines de hydrauliekcilinders zoveel mogelijk in te trekken zodat er een minimale hoeveelheid (oude) olie in het systeem achterblijft.

4. Assen en naafreductie verversen

Verversen van de naafreductie en het differentieel in assen gebeurt vaak te weinig. Bij veelvuldig gebruik zou de verversingstermijn moeten worden gehalveerd, zeker bij gebruik van minerale olie.

Vooral de naafreductie heeft veel te lijden doordat deze zeer warm kan worden en altijd relatief weinig olie bevat (ca. 1-2 liter). Bij het verversen ziet de olie dan ook altijd vaak donkergrijs uit wat duidt op aanwezigheid van veel slijtagedeeltjes. Inzet van synthetische olie in de naafreductie geeft veel minder slijtage in de eindreductie. De levensduur van de assen wordt hiermee aanzienlijk verlengd.

Bij het verversen van voorassen moet men altijd goed letten op het voorschrift van de machinebouwer. Het cardan kan namelijk zijn voorzien van een automatisch sper- differentieel. In een automatisch sperdifferentieel zijn namelijk lamellenpakketten ingebouwd die het doordraaiende voorwiel automatisch afremt. Hierdoor kan het voorwiel met de meeste grip "doortrekken". Een automatisch sperdifferentieel vraagt speciale olie. Deze met een limited slip (LS) toevoeging vervaardigde olie laat dit proces soepel verlopen. Bij smeerfouten ontstaan kraakgeluiden in de vooras die op termijn veel schade kunnen geven aan het lamellenpakket. Bij twijfel altijd voor een limited slip cardanolie olie of een achterbrug fluid kiezen om problemen te voorkomen. Assen die voorzien zijn van natte remmen moeten eveneens met een Limited slip cardanolie of achterbrug fluid gesmeerd worden. Er is naast een minerale ook een synthetische Limited Slip olie verkrijgbaar. Let-Op: Vul assen of eindaandrijvingen nooit boven het hoogste "peilplug nivo".
Cardanpompen met uitloop en handoliespuiten zijn eenvoudige hulpmiddelen om het verversen goedkoop en makkelijk in eigen beheer uit te voeren.
Het genoemde equipment is bij Roost uit voorraad leverbaar.

Wij wensen u veel succes met het onderhoud van de assen van uw machinepark

Wilt u weten welke olie u nodig heeft?
Advies op maat

Stel een vraag
Geef je mening