Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

StarVind hier uw product!

​TIJD OM JE BOOT WINTERKLAAR TE MAKEN

LEES HIER ONZE HANDIGE TIPS

Herfst, tijd om aan de slag te gaan met het onderhoud van je vaartuig zodat je boot is beschermd tegen de koude en vochtige weersomstandigheden in de winter. Voorkom onnodige kosten door vorstschade aan je scheeps- of buitenboordmotor.

Handige stappen

Aan de hand van onderstaande stappen heb je een duidelijk stappenplan en weet je zeker dat alle nodige onderhoudspunten onder je aandacht komen. Lekker gemakkelijk, zo kan je niets vergeten.

Olie verversen

Aan het einde van het vaarseizoen kunnen gebruikte oliezuren en andere stoffen de onderdelen aantasten. Daarom is het aan te raden de olie van je scheeps- of buitenboordmotor te verversen vóórdat de winter begint zodat je motor niet wordt aangetast.

  • Laat de motor even draaien totdat de motorolie op temperatuur is (zorg voor koeling als de motor niet in het water ligt).
  • Tap de olie af of zuig hem uit de motor met een oliepomp (zie de aanwijzingen van je instructieboekje).
  • Gebruik olie die voldoet aan de eisen van jouw motor. Welke olie dat moet zijn vind je gemakkelijk door GRATIS vragen te stellen aan onze ONLINE ADVISEUR. Staat jouw motor er niet bij? Bel dan de GRATIS infolijn van de ONLINE ADVISEUR. Tel. Nr.: 088-0323300
  • Is er een keerkoppeling of staartstuk van toepassing? Vervang ook deze olie.
  • Laat de motor opnieuw draaien en warmlopen en zet ‘m achtereenvolgens een paar seconden in zijn voor- en achteruit. Zo kan de nieuwe olie zich door de hele motor verspreiden.
  • Check tot slot het oliepeil en vul bij als nodig. Zorg ervoor dat een kleinverpakking van dezelfde olie aan boord is. Dat hoef je in een noodsituatie geen kleinverpakking op een duur adres aan te schaffen en kan je direct bijvullen met dezelfde olie.

Aftanken met brandstof

Tank je boot voor de winter af om te voorkomen dat er condens in het brandstofsysteem komt zodat er door condensvorming geen vervelende gevolgen ontstaan.

  • Voor zowel benzine als diesel is het verstandig om een stabilizer toe te voegen om veroudering van de brandstof tegen te gaan. Gebruik Fuel stabilizer voor benzine of een improver voor diesel.
  • Vaar je op benzine? Overweeg eens een carburateur reiniger toe te voegen. Dit beschermt de rubbers, de carburateur én houdt kanalen en sproeiers schoon. Werkt perfect!
  • Is je additief toegevoegd? Laat de motor nog even draaien zodat het brandstofsysteem van je motor het additief opneemt. Hiermee voorkom je zowel in de winter als in het komend vaarseizoen brandstofproblemen. Bestel hier.

Check de filters van je brandstofsysteem

Check de filters op water- en brandstofvervuiling. Zit er water of vuil in het inspectieglaasje van het filter dan is er kans dat er meer water, dieselbacterie (drab) of vuil onderaan in je brandstoftank zit. Dit kan erg slecht zijn voor de motor met als gevolg, problemen tijdens het varen.

  • Tap bij vervuiling, als er een tapkraan is, de onderste laag diesel uit je tank of pomp een paar liter diesel op van de bodem van de tank. Gebruik een pompje met een slang (in de vuldop) die tot op de bodem komt. Zit de (opgepompte) diesel vol drab (dieselbacterie) of water, probeer dan eerst het onderste gedeelte uit je tank volledig af te tappen of uit te pompen. Doe dit net zolang tot je geen water of drab meer tegenkomt. Als vervolgens de diesel er nog helder uitziet (niet donker of troebel) kun je ervan uitgaan dat de klus is geklaard. TIP: voeg een anti-bacteriemiddel toe aan de diesel om de laatste bacteriën te doden en voorkom dat ze zich opnieuw gaan vermenigvuldigen.
  • Ziet je diesel er nóg afwijkend uit, dan is er geen andere oplossing dan de gehele dieseltank leeg te pompen of af te tappen. De tank vervolgens reinigen met een speciaal product is dan de enige optie naast een Cimtek Dryer erin hangen. Deze haalt het water uit de brandstof.
  • Kom je water of drab tegen? Dan is het altijd slim om je brandstoffilter te vervangen. De kans is namelijk erg groot dat die drab ook in je filter zit.
  • Heb je vaak water in je diesel? We adviseren je om de ontluchting van je tank te checken. Kijk eens hoe deze eruit ziet. Soms zit de ontluchtingsopening zo in de romp geplaatst dat regenwater erin kan lopen of dat flinke golven er water in kunnen drukken. Indien mogelijk is het aan te raden een tankdroger in je tank te hangen. Een eenvoudige en doeltreffende oplossing om condensvorming in je tank tegen te gaan.
  • Vervang ieder najaar het groffilter en het fijnfilter van je systeem. Als je een tankdroger plaatst vervang deze dan ook jaarlijks.
  • Vul de tank helemaal tot bovenaan af met diesel. Door de temperatuurverschillen binnen en buiten de boot, kan zich aan de binnenkant van de tank (bovenkant) condens vormen. Een deel van het condenswater zakt daarna in en onder je diesel. Tussen het water (onder) en de diesel (boven) vindt de dieselbacterie een geweldige voedingsbodem. Geen goede zaak. TIP: maak je diesel winterhard en gebruik een improver van een gerenommeerd merk.

Winterklaar maken van pompen, tanks en leidingen

BELANGRIJK: gebruik een niet giftige antivries met propyleen glycol. Gebruik NOOIT een giftige soort met Ethyleen glycol (dit wordt doorgaans gebruikt voor auto’s).

Nautic line frost protector van Eurol is een betaalbare kant en klare vorstbeschermende propyleen glycol. Deze vloeistof is niet giftig en biedt bescherming tegen bevriezing van het drinkwatersysteem, de watertank, toilet, keuken en afvoer tijdens de winteropslag. Het beschermt metalen als staal, koper, messing, aluminium en soldeersel tegen corrosie én tegen scheurvorming als gevolg van de kou.

Schroef

Demonteer de schroef en smeer de schroefas met een goed waterbestendig smeervet. Heb je een klapschroef? Demonteer de klapschroef. Ontvet hem met een goede ontvetter/remmenreiniger, vet hem in en berg de klapschroef op een droge plek op.

Beschermen tegen roest

Controleer de bedieningskabels van de motor op beschadiging en roest. Soms is dit zichtbaar doordat de bescherming van de kabels wat is opgezwollen. Vervang indien nodig de kabel. Vet vervolgens de metalen onderdelen van de kabel in. Bijvoorbeeld met WD40. Spuit ook de dynamo en de startmotor licht in met WD40 om vocht tegen te gaan én de dynamo licht te smeren. Doe hetzelfde met de overige elektrische onderdelen op de motor zoals kabels, aansluitingen etc. om deze te beschermen tegen vocht.

Invetten en smeren

Kijk in de handleiding van je motor welke punten ingevet moeten worden. Het is belangrijk om de delen van de motor die ingevet moeten worden, met een speciaal marine vet in te smeren. Een marine vet is namelijk speciaal ontwikkeld voor zowel de professionele scheepvaart als pleziervaart omdat dit vet (zout)water bestendig is.

Vragen?

Met bovenstaande aandachtspunten heb je een handig stappenplan om je schip gedurende de winter in een goede conditie te houden. De herfst doet zijn intrede. Klaar die klus voordat het écht winter wordt. Voorkom problemen zodat jij in het nieuwe vaarseizoen snel en zonder gedoe van het vaarseizoen kan genieten!

Heb je nog vragen? Stel ze gemakkelijk en GRATIS aan onze ONLINE ADVISEUR of bel de GRATIS infolijn en stel uw vraag aan onze medewerkers.

Tel. Nr.: 088-0323300.

Het team van Oliehandel.nl staat graag voor je klaar!


Stel een vraag
Geef je mening