WINTERTIPS VOOR DIESEL

WINTERTIPS VOOR DIESEL

De winter met haar koude periode, lage buitentemperaturen en vorst staat nu toch echt weer voor de deur. In deze tijd van het jaar zien we toch vaker problemen met bijvoorbeeld verstopte brandstoffilters.

Dieselolie heeft bij lagere temperaturen en vorst de eigenschap om te gaan kristalliseren. Nu bevriest diesel niet van het 1 op het andere moment. De stap ervoor, noemen we vlokken en dat kan je maar beter voorkomen. Wanneer het vlokken begint en de dieselolie verder afkoelt, ontstaan er zoveel vlokken dat het brandstoffilter “vol” komt te zitten en problemen gaat veroorzaken.

Medio november is er de zogenaamde winterdiesel weer verkrijgbaar met een vorst beveiliging tot zo’n 22 Graden Celsius. Heb je dan nog veel “zomerdiesel” in je opslag, is het belangrijk tijdig voldoende additief toe te voegen die het kristalliseren kan voorkomen. Het is belangrijk dat dit additief goed vermengd wordt. Dit kan je doen door je voorraad tank bijvoorbeeld nu af te vullen met winterdiesel. Zo ‘sla je twee vliegen in één klap” een volle voorraadtank is minder gevoelig voor condensvorming, dus minder last van condenswater in je tank.

Het is met de huidige bio-toevoegingen altijd beter om extra aandacht te hebben voor je dieselopslag. Het is nu eenmaal zo dat dit product gevoelig is voor vocht en bacteriegroei. In de winter raden we aan om bij extreme kou (denk ook aan koude wind) je vochtfilter op je pompinstallatie te “isoleren”. Met andere woorden, pak je filter goed in en zorg dat dit niet nat kan worden, ook je leidingen isoleren is zinvol.

Je denkt er misschien niet direct aan, maar ook de manier waarop jij je voertuigen parkeert kan van invloed zijn. Met de motor uit de wind zal zeker schelen bij koude wind. Heb je de voorzieningen om binnen te stallen, is dat uiteraard nog beter.

Vocht is nog steeds de grootste vijand. Tank zeker bij sterk wisselende temperaturen en extreme kou, je voertuigen regelmatig af (Het liefst elke avond bij thuiskomst). Dit voorkomt condensvorming in de tank van het voertuig.

Een beluchtingsfilter op je voorraad tank is zeker aan te bevelen, maar eigenlijk een “must”! Bij iedere tankbeurt zuigt je voorraadtank lucht aan via de ontluchting. Dit betekent dat er dan ook vocht uit de lucht wordt meegezogen in je tank. Dit is niet bevorderlijk voor de kwaliteiten van de diesel. Een dergelijk filter, filtert het vocht uit de aangezogen lucht en zorgt ervoor dat er dus minder vocht aanwezig is in je opslag. (Enkel nog het vocht wat ontstaat door condensvorming). Het filter verkleurd naar mate het verzadigd raakt. Is het gehele filter verkleurd, dan is het belangrijk deze te vervangen.

Tot slot adviseren we op de afgifte installatie altijd een Cim-Tek filter te plaatsen. Dit filter zorgt er voor dat geëmulgeerd water (condens uit je opslag) wordt gefilterd uit de af te geven dieselolie. Let er wel op dat dit filter minimaal 1 x per jaar wordt vervangen, ongeacht de doorgestroomde liters. Het poeder wat in dit filter tussen papierlagen is verwerkt en zorgt voor de opname van het condens vocht, werkt maximaal 1 jaar na het eerste contact met diesel.

De kosten voor een beluchtingsfilter en filter in de afgifte installatie staan in een schril contrast tegenover de kosten die ontstaan na problemen met bevroren diesel, of diesel waarin te veel water is ontstaan (stilstand, motorschade en arbeidsuren).

 

We hopen dat u iets heeft aan deze tips & tricks.

Mochten er toch nog vragen zijn, neem dan gerust even contact met ons op, we helpen we u graag bij het oplossen van problemen, maar adviseren u liever deze te voorkomen.

 

Team Oliehandel.NL

Share:

Whatsapp