Vragen over smeeradvies? Bel met: 088 0323300

Mijn winkelwagen

0
€ 0,00

StarVind hier uw product!


Warning: getimagesize(/home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh//files/2/blog1330686165Stage1oliehandel.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh/app/views/oliehandel/blog/view.php on line 12

Warning: Division by zero in /home/oliehandel.nl/oliehandel_ssh/app/views/oliehandel/blog/view.php on line 13

Welke remolie moet er in mijn Land Rover Series III V8 Stage One van 1981??

Beste lezers, Zoals in de voorgaande berichten vermeld, hebben wij deze bloq aangemaakt om u op de hoogte te stellen van technische vragen en/of problemen. De volgende vraag kreeg ik van Richard,

Ik wil een bestelling bij u plaatsen, maar worstel nu met de vraag: welke o welke olie? Ik moet de onderdelen van een hydraulische koppeling van een Land Rover Series !!! V8 "Stage One" vervangen en heb daarvoor remolie nodig. Ik heb me suf gegoogeld op DOT 3 of DOT 5.1, maar kom er niet uit. De Land Rover dateert uit 1981, en volgens mij ging er toen DOT 3 in. DOT 3 dus, denk ik dan. Maar in uw toelichting lees ik dat asbestvrije remvoeringen meer warmte genereren (niet interessant bij de koppeling natuurlijk, maar de remmen komen ook nog aan de beurt) en dat DOT 5.1 een hoger kookpunt heeft. DOT 5.1 dus, denk ik dan. Maar ik lees ook dat de viscositeit lager is, dat DOT 5.1 dunner is dan DOT 3. De toleranties lagen begin jaren 80 zeker in Solihull ;-) ruimer dan tegenwoordig. DOT 3 dus, denk ik dan. Kortom, ik weet het niet meer. U vast wel. U bent tenslotte de deskundige. Beste Richard, ik vindt het prachtige auto,s om te zien rijden, maar het is geen alledaagse auto waar wij vaak vragen over krijgen. Kan wel logisch nadenken, dus ga voor DOT 3. Daarna heb ik het laboratorium van Eurol geraadpleegd En kwamen wij samen tot de enige en juiste mogelijkheid! Beide opties zijn mogelijk. Bedoel de Dot 3 was voorgeschreven destijdsdus deze zal prima voldoen. Nu is de "techniek" in de remolie in DOT 5.1 natuurlijk veel nieuwer. Hoger kookpunt etc... Ik adviseer DOT 3, alleen als je het complete remsysteem reviseert zou ik er DOT 5.1 in doen. Het kan geen kwaad dit te mengen, maar door ouderdom, ringen, dichtingen etc.. is het de vraag hoe goed deze nog afdichten. Dus een lagere viscositeit zal eerder gaan lekken. Bij DOT 3 loop je minder risico. DOT 3 is het meest geschikt uit de rubbers van die tijd, dus bij een 5.1 heb je eerder kans dat ze gaan zweten of lekken. Over het algemeen is dit alleen bij Japanse "klassiekers". Het betreffende product wat wij adviseren: Eurol Remvloeistof DOT 3 De klant heeft dit ook reeds besteld, Hij tevreden en wij tevreden. Dus ook voor online service, kunt u bij Oliehandel.nl terecht! Jan de Croon jr Oliehandel.nl info@oliehandel.nl