Stop-additieven

STOP ADDITIEVEN

Wat zijn additieven? Welke additieven kun je het best gebruiken? Wat doen additieven nu precies?

Er is veel te vertellen over additieven. In deze blog schrijven we over een aantal toepassingen en lichten we enkele producten uit.

In grote lijnen kan je additieven indelen in 3 hoofdgroepen; brandstofadditieven, olieadditieven en radiatoradditieven. De toepassing van additieven kan men in twee groepen verdelen: Preventief en het oplossen van storingen/problemen.

Steeds meer automotive professionals gebruiken een breed scala aan additieven, dat is niet voor niets! Het milieu wordt steeds belangrijker, fabrikanten passen diesel- en benzinemotoren steeds verder aan om aan de emissienormen te voldoen. Helaas resulteert dit vaak in vervuiling van het olie-, brandstof- en koelsysteem en kan dat uitmonden in motorschade.

Tel daar de samenstelling van de huidige brandstoffen eens bij (opgelegd door de overheid inzake de vermindering van uitstoot). Goede redenen om je eens te verdiepen in de werking van additieven en het gebruik hiervan om kostbare reparaties te voorkomen.

De meest verkochte additieven zijn nog steeds de algemene, preventieve producten. Deze worden door veel garagebedrijven tijdens de periodieke onderhoudsbeurt preventief toegevoegd aan de brandstof. Deze additieven zorgen voor een schonere verbranding en het voorkomen van vervuilde motoren.

In deze blog bespreken we de wat specifiekere producten die “lek problemen” oplossen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde “Stop” additieven.

JLM STOP SMOKE PRO
Dit additief vermindert uitlaatrook die door verbrande olie veroorzaakt wordt. De werkzame formule in dit additief dicht speling tussen versleten motoronderdelen zoals zuigerveren en klepseals en maakt oliekeerringen soepeler waardoor ze weer optimaal afdichten. Omdat alle onderdelen in de motor met Stop Smoke Pro geoptimaliseerd worden, gaat de compressieverhouding in de motor omhoog. Het gevolg hiervan is een beter presterende motor met meer vermogen en een lager brandstofverbruik.

Door de geconcentreerde samenstelling van het additievenpakket van dit JLM additief, wordt de viscositeit van de olie verhoogd. Hierdoor hecht de olie beter aan de bewegende delen in de motor en is de smering beter. Het gevolg is dat de levensduur van de motor aanzienlijk verlengd wordt. JLM Stop Rook Pro kan je mengen met alle minerale, synthetische, mono-grade, en multi-grade oliesoorten.

ENGINE OIL STOP LEAK
Eurol Engine Oil Stop Leak is een additief ontwikkeld om afdichtingen en o-ringen te laten zwellen en te revitaliseren om lekken in diesel-, LPG- en benzine- motoren te stoppen. Engine Oil Stop Leak bevat geen oplosmiddelen of vaste stoffen en laat niet enkel de afdichtingen en o-ringen zwellen, maar houdt ze ook elastisch.

Het voorkomt verdere lekken om een laag oliepeil, alsmede verontreiniging van de bodem of het grondwater te voorkomen. De Engine Oil Stop Leak is mengbaar met alle minerale en synthetische, single- en multigrade-olie en is niet schadelijk voor de katalysator.

Een 250ml blik Engine Oil Stop Leak wordt aanbevolen toe te voegen in 4L tot 6L warme motorolie. Zorg dat het maximale oliepeil niet overschreden wordt door de oliepeilstok af te lezen. Laat de motor na het toevoegen van het additief 10 minuten stationair lopen om een goede menging in de olie te krijgen.

Het is niet aan te raden Engine Oil Stop Leak te gebruiken bij een grote lekkage van de motor. Bij overmatig olieverbruik wordt geadviseerd de oorzaak (bv. gescheurde pakking) te laten achterhalen en de benodigde maatregelen te nemen.

K-SEAL KOELSYSTEEM REPARATIE
K-Seal's geavanceerde formule maakt gebruik van keramische microvezels en koperdeeltjes. Dit zorgt voor een snelle permanente afdichting van de meeste gaten of scheuren in het koelsysteem tot wel 0.75mm ! De unieke formule komt bij scheurtjes die voor het blote oog onzichtbaar zijn en vormen een super sterke afdichting. Een scheurtje vult zich van boven naar beneden met de K-seal formule met als gevolg een volledige ''las en permanente reparatie''. De toevoeging van koper in K-seal is niet alleen voor de sterkte van de reparatie, het voorkomt ook ''hot spots''. Dit in tegenstelling tot goedkopere producten die geen koperdeeltjes bevatten.

K-seal kan na gebruik veilig in het koelsysteem achtergelaten worden. Wanneer er nieuwe lekkages ontstaan, zullen deze worden gerepareerd zonder dat je het door hebt. K-seal is ideaal om te gebruiken bij revisie van motoren. Vaak zijn haarscheurtjes onopgemerkt gebleven nadat de revisie voltooid is. Voeg na de revisie van de motor direct K-seal toe aan het koelsysteem, alle lekken worden verzegeld, dit voorkomt tijdrovende en kostbare reparaties.

In een volgende blog over additieven zullen we zeker ook andere producten uitlichten. Heb je vragen over additieven en de toepassing? Neem dan contact op met ons, onze additieven-specialist helpt je graag bij het vinden van het juiste product.

Share:

Whatsapp